* Ehkä yleisimpänä oppimisvaikeudet voivat tehdä opiskelusta erittäin väsyttävää ja työlästä, kun koko ajan joutuu toimimaan oman jaksamisensa äärirajoilla. Tästä tuloksena uupumus.
Päätavoite on edistää tieto- ja viestintätekniikan käytön saavutettavuutta kouluissa siten, että jokainen oppilas voi omista ominaisuuksistaan riippumatta hyötyä yhdenvertaisestiopiskelussa käytettävistä ja opiskelua tukevista laitteista, ohjelmistoista, sovelluksista ja oppimateriaaleista.
Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki! Noin 15 % maailman väestöstä ei saavuta tietoa, ellei sitä tehdä saavutettavaksi. (WHO 2014). Lievempiä tai vaikeampiasteisia kielellisiä vaikeuksia esiintyy kaikissa ikäluokissa yhtä paljon: noin 5%-20% ikäluokasta. (Linnankylä & Sulkunen 2005)
havaittavuutta, hallittavuutta, ymmärrettävyyttä ja toimintavarmuutta.
Saavutettavuus direktiivin tavoite
Keitä direktiivi koskee?
Mitä saavutettavuus tarkoittaa koulutuksessa?